Ik zou nóóit ondernemer worden!
Ik was hier heel stellig in. Mijn vader was ondernemer. Hij was fotograaf en had een eigen foto- en kantoorvakhandel. Ondernemen stond voor mij gelijk aan: altijd werken, van 9 tot 5 beschikbaar zijn voor klanten en soms ook 'gedoe' met personeel. En daarna nog de administratie (en andere niet inspirerende klussen) doen.
Niet bepaald een droombaan.
Maar ik ben ook niet gemaakt om lang hetzelfde te doen. Ik heb in de loop van de jaren heel veel verschillende banen gehad bij uiteenlopende werkgevers.
Van oliemaatschappij tot een groot theater.
Van gemeente tot overkoepelende organisatie van academische ziekenhuizen.
Ik vind ALLES interessant
Ik maakte mijn studie Frans niet af en was dus flink zoekende in wat ik dan wél wilde en kon. Ik wisselde om de aantal jaar van baan. En deed wat op dat moment het beste bij me paste. Bijvoorbeeld omdat we drie kids kregen binnen redelijk korte tijd. Een tweeling en de derde er snel achteraan, dan moet je je leven anders inrichten.
Tot ik per toeval in het vakgebied communicatie en marketing terecht kwam. Mijn leidinggevende vond dit wel bij me passen en er kwam een plek vrij binnen het team. 'Echt iets voor jou!'
Eigenlijk heb ik marketing en communicatie altijd al in meer of mindere maten toegepast in mijn verschillende banen. Maar toen ik echt in het vakgebied terecht kwam, bleek dit op mijn lijf geschreven.
Een hoop trainingen en trajecten verder kan ik zeggen dat ik mijn plek ook binnen het vakgebied gevonden heb. Ik hou van praktisch, concreet en haalbaar. Op een manier die bij het bedrijf, de ondernemer en de medewerkers past. Zodat er ook echt iets gebeurt. Want plannen maken om ze vervolgens in de kast te leggen, vind ik zonde.
Het is net als sporten
Ik werk het liefste met gedreven vakidioten. Mensen die gaan voor kwaliteit maar die moeite hebben dit over het voetlicht te brengen (nee je hoeft het niet van de daken te schreeuwen om toch onder de aandacht te komen van je doelgroep).
En of het dan gaat om een MKB'er in het bankwezen of het sociaal domein, een overheidsinstantie of een zzp'er. De gemene deler is dat ze allemaal gaan voor échte verbetering voor hun klanten of doelgroep. Geen quick fixes maar net dat stapje extra zetten in hun dienstverlening.
Communicatie en marketing is net als sporten. Je moet er consistent aan werken om echt resultaat te boeken. Dan kun je maar beter een realistisch plan maken zodat je het ook volhoudt. Zo is de 'Ooit-lijst' een vast onderdeel van mijn werkwijze. Én door dat realistische plan lukt het me nog steeds om twee keer per week op de racefiets te stappen (nog zoiets dat ik nóóit zou doen 😉 ).
Blijven proberen of kiezen?
Ik geloof heel sterk in het neerzetten van een stevig fundament waar je vervolgens zelf lekker mee aan de slag kunt. Samen duidelijke keuzes maken en niet van alles een beetje doen of proberen.
En als de basis staat, loop ik eventueel nog een tijdje mee totdat het lekker loopt en het echt in het systeem zit. Flexibel en net waar je behoefte aan hebt. Ik ben zelf namelijk allergisch voor 'abonnementen' waar je nooit meer vanaf komt.
Of we nu samen een Strategiesessie of een Aan de Slag dag plannen. Of je kiest voor Marketing Support: het begint met een concreet en haalbaar plan en stevige support.
Wat je nog meer van mij moet weten
- Hoewel ik ruim 15 jaar in Wageningen woon, voel ik nog steeds mijn Rotterdamse roots. Je hoort het af en toe nog als ik praat. En ik hou mijn Rotterdamse niet-lullen-maar-poetsen-instelling.
- Ik ben slecht in stilzitten. Ondanks mijn voornemen om regelmatig een boek te lezen, komt het er vaak niet van. Gelukkig bestaan er luisterboeken en podcasts. Dan wordt dat poetsen toch nog leuk.
- Ik ben fan van wielrennen (niet snel, wel fanatiek). Nooit gedacht dat ik me in zo’n strak pak zou hijsen! Maar ik vind het heerlijk om te doen. Je lijf in actie en tegelijkertijd je hoofd leegmaken. Je komt in mijn posts en stories dan ook regelmatig vergelijkingen tegen tussen fietsen en communicatie en marketing.
- Geef mij chaos en ik breng er structuur in. Zowel privé, in mijn bedrijf als voor mijn klanten. Structuur geeft overzicht en lucht. ook als je van nature niet zo gestructureerd bent.
- Ik heb een Klokhuis mentaliteit: nieuwsgierig en leergierig. Dat maakt dat ik me snel en graag in onderwerpen en bedrijven verdiep. En dat terwijl ik ooit stopte met mijn studie Frans en concludeerde dat ik niet voor leren en studeren gemaakt was.
- Ik heb vrijwel altijd en overal muziek aan staan en heb een playlist voor iedere gelegenheid. En lekker divers graag. Van Abba tot Foo Fighters, van Jackson 5 tot klassieke muziek.
Genoeg over mij
Waar loop je tegenaan in je marketing, communicatie en (online) zichtbaarheid? En waar word je enthousiast van? Stuur me gerust een mailtje of plan een vrijblijvende kennismakingsafspraak in.
Ik ben heel benieuwd!