De kracht van social media

Er wordt nog wel eens negatief gesproken over social media en dan Instagram in het bijzonder. Het zijn alleen maar perfecte plaatjes. Iedereen deelt alleen zijn succesverhalen. Het is allemaal niet echt.

Ik geloof zelf dat social media juist ontzettend krachtig kan zijn en ik ben vooral te vinden op Instagram. Je zoekt de mensen en bedrijven op die jou aanspreken. Je volgt, deelt en liket updates en posts. Iemand kan je inspireren. En zelfs alleen een foto kan het begin zijn van het plannen van een mooie reis.

Echte connectie

Social media kan ook het begin zijn van een waardevolle connectie. Zo las ik op LinkedIn eens een bericht van een coach over haar spijbelfestival. Een dag voor jezelf, vol ‘niets moeten’ en aandacht. Iets wat je jezelf niet zo snel gunt… Ik drukte op ‘Interessant’ en voor ik het wist kreeg ik een persoonlijk bericht terug. Met de uitnodiging om ook eens te komen spijbelen. Het was een ontzettend leuke en vooral ook waardevolle dag waar ik met veel plezier op terug kijk. En we hebben nog steeds contact. Via ‘social’ uiteraard.

Waarde delen

Ik geloof dat social media ook echt SOCIAL is. Zowel online als offline. Verbinden en elkaar verder helpen. En ook echt een connectie maken. Dus niet alleen een bericht over jouw bedrijf de wereld in zenden. Het is veel belangrijker om waarde te delen. Lok reacties uit, zoek de interactie op. En reageer op de berichten die binnenkomen op jouw post.

Je Instagram account is de etalage van jouw bedrijf. Als je die etalage mooi vindt en je loopt de winkel binnen dan verwacht je ook een reactie van de medewerkers toch?

Dat is de kracht van Instagram en social media in het algemeen. Echte verbinding en contacten online die betekenis hebben voor jouw bedrijf offline.